Massage en Yoga

Al meer dan acht jaar verdiep ik mij in de kunst van het ontspannen. Deze ontspanning heb ik gevonden in massage en later ook in de yoga.

Het doel van massage is dat je volkomen ontspannen op de massagetafel ligt, dit maakt massage vrij passief, voor de ontvanger althans. De masseur, ik in dit geval, zorgt dat je lichaam steeds beter ontspant, door vastzittende spieren los te maken, knopen en afvalstoffen uit je spieren te masseren, en verkleefd bindweefsel weer soepel te maken. Zo komt je aandacht steeds meer uit je hoofd en meer in je lichaam, waardoor je geest net zo goed ontspant als je lijf.

In de yoga ben je zelf actief bezig om aan ontspanning te werken. In de yogalessen leer ik je goed te voelen wat er gebeurt in je lichaam. Je leert door middel van bewustwordingsoefeningen spanning en ontspanning in je lichaam te herkennen. De ademhaling speelt ook een grote rol in dit proces. Door het lichaamsbewustzijn en de ademhaling te combineren, kun je volledige ontspanning toelaten en vind je een algehele balans. Je leert zo uit je hoofd en in je lijf te komen met je aandacht. Zo kun je jezelf helpen als je onrustig bent of in de knoop zit.

Het is allemaal begonnen in Azië. Tijdens mijn reis merkte ik dat daar veel aandacht is voor ontspanning van lichaam en geest. Ik kende dit helemaal niet vanuit onze Nederlandse cultuur en ben daar ter plekke cursussen gaan volgen.

Nadat ik Nederland voldoende ervaring had opgedaan startte ik mijn praktijk Lots, waar ik veel klanten kon helpen met hun spanningen. De meeste klachten hebben te maken met een disbalans tussen spanning en ontspanning, zowel mentaal als fysiek. De spanningsklachten zijn vaak al vergevorderd als ik klanten voor het eerst zie.

Ondanks dat ik al jaren met veel plezier mensen van hun lichamelijke klachten af help, zie ik ze liever preventief komen. Het liefst masseer ik als behoud van een goede gezondheid.
In mijn eindscriptie van de yogaopleiding ben ik gaan onderzoeken hoe ik kan bijdragen aan een duurzamer herstel en behoud van veel voorkomende klachten. De combinatie van yoga en massage kan hiervoor een mooie oplossing bieden.

Door de yoga leer je jezelf te helpen en beter voor jezelf te zorgen; door de spanning op tijd te leren herkennen. En zo weet je wanneer je extra hulp kunt gebruiken en wanneer je een massage moet inplannen.

Mijn advies?

Laat je eens een paar keer goed los masseren en houd de ontspanning vast door middel van yoga.

Of vind je balans middels yoga en vul dit aan met massages.

In welke volgorde dan ook:

Je bent te allen tijde welkom!

Dus reserveer direct een massage of schrijf je in voor een yogales.